onsdag 22 februari 2012

Du är en annan jag.

Cirkulerande på facebook finns en länk till ett blogginlägg på en blogg som skrivs av en människa med sunda tankar. Jag hoppas att alla som länkar till själva inlägget tar sig tid att kolla igenom hela sidan och inte bara läser inlägget.

Det som själva inlägget handlar om är i stort att det finns ett gammalt indianordspråk som lyder du är en annan jag. Författaren använder det till att skriva om barn och vår syn på barn och deras "beteende" men allra mest vårt beteende mot dem. Ett barn är också en människa och ska behandlas som en sådan, du ska behandla andra såsom du vill bli behandlad själv gäller även barn.

Ett ex, om du fick välja, skulle du hellre ligga och skrika dig till sömns ensam och övergiven i ett fängelse med spjälor? Eller skulle du vilja bli kramad och älskad till sömns? Inte så svårt val va?

Om en vuxen gör något som du tycker känns lite obekvämt eller dumt så skriker du väl inte till den människan "NEJ FY"? Eller?

Naturligtvis är barnet fortfarande ett barn med allt vad det innebär, det är inte det som menas, men det tror jag alla förstår :)

Jag tänker själv försöka komma ihåg den meningen när lilla fröken testar gränserna under hela sin uppväxt.

Länk till inlägget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar